marți, 3 iunie 2014

Cuvinte si... cuvinte

"Pune, Doamne, staja gurii mele, si usa de ingradire imprejurul buzelor mele"
(Psalmul 140, David)           

     Sf. Ap. Iacov spune ceva ce ma pune pe ganduri: "Daca nu greseste cineva in cuvant, acela este barbat desavarsit, in stare sa-si infraneze si tot trupul" - se vede ca sfantul a trait in epoca de aur a omenirii, cand nu se inventasera... masinile si soferii/soferitele plini de zvac... Oare mai exista azi vreun om cu adevarat desavarsit?
     Un parinte din Sfantul Munte Athos se mira: "Odata am vazut un ucenic sfatuind chiar in fata duhovnicului sau. Adevarata necuviinta!" Odata - adica "odinioara - candva"... ce sa mai zic de noi care vedem zilnic elevi taind vorba dascalului, ironizandu-l sau pe copiii nostri socotindu-ne invechiti, depasiti, plafonati...
     Sf. Ioan Gura de Aur ne invata "Sufletul este ca ceara. Daca porti discutii "reci", il secatuiesti, il impietresti. Daca porti discutii "calde", il inmoi! Ce este vantul pentru corabie este cuvantul pentru suflet. Cu cuvantul il duci unde vrei si il prefaci cum vrei".
     Asadar, iata o lista de cuvinte interzise, distrugatoare de vointa, energie, bucurie si inspiratie: "nu inteleg, am uitat, am pierdut, de ce ai facut, nu ai facut bine, nu stiu, nu pot, nu reusesc, greu, necaz, nu merg, nu fac, nu vreau, nu gasesc...".
     De asemenea, cateva rugaciuni foarte scurte, dar extrem de ziditoare - pentru ca sunt de evitat cuvintele multe, neintelese, straine de sufletul tau si de cautat vorbele cu rod:
     "Doamne, intoarce la bunatate si rugaciune pe toti dusmanii mei."
     "Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine pacatosul!"
     "O, Fecioara Maria, conceputa fara de prihana stramoseasca, roaga-te pentru noi, care alergam la tine si pentru cei care nu alearga. Amin"
     "Domnul este lumina mea si mantuirea mea, de cine ma voi teme?"
     "Iosif, Maria, Iisus, Sfanta Familie, Marire Tie!"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu