vineri, 18 iulie 2014

Arta de a flecari

     Pentru ca e vacanta ma gandesc la ceva usor, spumos, relaxant, amuzant - la o conversatie intre prieteni. Combinatia perfecta ar fi: a manca - a bea - a flecari...
     Ma intreb daca exista "o arta a flecaritului"? Da, si chiar una subtila!
     De exemplu, la un pahar de bere sunt tabu discutiile despre religie, politica, educatia copiilor... Aceste subiecte sunt mult prea intime, legate de suflet, de convingeri - si ele nu pot fi luate in gluma, in deradere, si nicio credinta nu poate fi schimbata la un pahar de bere...
     De asemenea, la o cafea este de evitat sa critici, sa corectezi, sa fii prea acru, prea doct, prea suficient, prea dispretuitor - pentru ca risti sa tai orice punte, orice legatura cu cei cu care ai iesit tocmai cu scopul de a interactiona.
     "Flecaritul" nu inseamna sa-i agresezi pe ceilalti cu puternica ta personalitate, sa le tai opinile cu romanescul si celebrul "c***t!!!", sa rostesti cuvinte tari oricat ai parea de irezistibil, sa bombardezi cu grijile tale familiale sau profesionale. "Flecaritul" este un schimb viu de pareri in care nu trebuie sa-ti impui cu agresivitate punctul de vedere, sa condamni tot ce nu e asa cum gandesti tu.
     Mi s-a intamplat sa flecaresc la un frappe despre mancaruri. Cineva sustinea beneficiile carnii de porc - mult mai naturala, mai sanatoasa, hranitoare... Eu detest pana si mirosul carnii de porc, dar fiindca imi place sa conversez am evitat celebrele "aiurea!" "ce prostie!" "rahat!" si am povestit aventuri din copilarie de la taierea porcului, am ascultat retete, glume... Mai tarziu cand am ales legume si pui, mi s-a reprosat de ce nu mananc din celebrul porc... Ca am zis ca-mi place... Doamne! Era doar o flecareala - n-am stiut ca mi se face "fisa postului"! Asadar, daca ai tact, discretie, insufletesti discutia, esti politicos, respecti opinia celuilalt nu inseamna ca renunti la parerile tale. Principiul meu este: NU SUNT DE ACORD CU TINE, DAR APAR DREPTUL TAU DE A SPUNE CE GANDESTI. Chiar daca manifest interes si curiozitate nu inseamna ca aprob, ci doar ca sunt politicoasa si ma implic intr-o conversatie.
     Mi s-a intamplat, de asemenea, sa marturisesc ca mi-ar placea sa merg la un concert cu... Celine Dion, de exemplu, si sa primesc prompt celebrul "rahat!". Flecareala atat de spumoasa s-a transformat intr-o mocirla. Ce inseamna conversatia daca-ti exprimi punctul de vedere in sentinte categorice si definitive? Violenta exprimarii opiniei este moartea conversatiei! Cine ar vrea sa stea la un pahar de vorba cu unul care are mereu dreptate, care te condamna si te judeca, care se aprinde, loveste, descurajeaza? Eu una, nu!
     Nu-mi plac oamenii care incearca mereu sa demonstreze ca ei au dreptatea. Acestia sunt calaii conversatiei. "Arta de a flecari" inseamna placerea de a interactiona, de a rade, de a asculta, de a te distra, si mai ales inseamna de a vedea in celalalt egalul tau. In plus, nu-mi plac oamenii care transforma conversatia intr-un monolog... Care povestesc ceva cu multe detalii, care se ametesc de frumusetea propriei voci. Vorba unui unchi: "nu mai ai loc sa te vaiti de el".
     Va invit in aceasta vara ploioasa si friguroasa... la flecarit - nu cu scopul de a birui, ci cu cel de a ne relaxa, incalzi, amuza...

Un comentariu:

  1. ... pai ce sa mai "tranca - fleanca mere acre", draga mea, eu zic sa nu mai flecaresti, taifasuiesti, palavragesti, sporovoiesti, dondanesti .... mai bine te apuci de ceva serios cum ar fi, de pilda.... invata sa schiezi !!!

    RăspundețiȘtergere