sâmbătă, 17 ianuarie 2015

Mereu Paris

     Parisul - mereu socant, surprinzator, iritant, fascinant...
     Parisul ne-a furnizat o experienta amuzanta - acum multi ani - la Muzeul D'Orsay.
     Cuminti si seriosi, ne extaziam in fata tablourilor de care auzisem in liceu de la profa de istorie a artelor - un optional ce s-a facut numai cativa ani dupa revolutie. Din pacate. Emotionata - ca o scolarita - nu-mi reveneam in fata unor nume geniale - Monet, Van Gogh...
     In D'Orsay: calm, serenitate. Deodata, se aude o rumoare iesita din comun - total nepotrivita cu atmosfera dintr-un muzeu, fie el si parizian. Ne-am indreptat curiosi spre acel punct. Nu ne dadeam seama - din cauza multimii adunate - despre ce e vorba. O capodopera, desigur. Rosi de nerabdare, ne-am infiltrat printre iubitorii de arta ce-si aratau printre exclamatii admiratia. Si... am fost cuprinsi brusc de uimire, soc, perplexitate, uluiala (eu cred c-am si rosit). Tabloul, celebru si controversat, ii apartinea lui Gustave Courbet - "Originea lumii".
     O origine a lumii, realist de realista, cu tot ce-i trebuie, reusise sa captiveze atentia tuturor. Si noi, care fotografiasem toate capodoperele, pe aceasta ne-am jenat s-o prindrem pe pelicula. Ma gandeam ca ma intreaba Micuta (bunica): "Pentru asta ai fost, mama, tocmai la Paris?".
     Cu mare drag, v-as delecta cu imaginea faimosului tablou, dar unui pictor scandinav din America i s-a dezactivat din aceasta pricina contul de pe Facebook. O tanara actrita, care imbracata doar cu o rochita aurie in ton cu rama tabloului - a incercat sa dea viata imaginii din tablou (si chip!), a fost rapid arestata. Asa ca nu risc.
     Va las sa cautati imaginea, sa admirati o opera din 1866!!!, dar de o rara actualitate, sa va extaziati si sa reflectati la - "L'origine du monde".


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu